
Front-end development to jedna z najszybciej rozwijających się dziedzin programowania. W tym artykule chcę przedstawić najważniejsze trendy w dziedzinie tworzenia zaawansowanej warstwy wizualnej stron internetowych oraz aplikacji.
Boty na stronach
Boty pozwalają na lepsze dopasowanie działań na stronie, w zależności od profilu klienta. Możesz je spotkać w czatach na stronie, gdzie zastępują zwykłych konsultantów podczas rozwiązywania prostych problemów. Z ich pomocy korzystają takie firmy jak Unicef, Disney czy Marvel. W przyszłości boty będą mogły także rozwiązywać nasze problemy medyczne.
Mniejsza ilość mikroframeworków
Do niedawna mówiono, że dzień bez nowego frameworka JS to dzień stracony. Obecnie ten szał nieco zelżał i komercyjnie stosowane są głównie:
- Angular
- React
- Vue
Powstaje natomiast coraz więcej rozszerzeń do wyżej wymienionych frameworków. Frameworki takie jak Backbone, Ember, Polymer, Knockout nie przetrwały próby czasu i obecnie są bardzo rzadko wykorzystywane w nowych projektach.
Coraz więcej preprocesorów CSS
Jeszcze 2 lata temu, aby ułatwić sobie pracę przy stylowaniu aplikacji, używano preprocesora Less lub Sass. Obecnie do wyboru mamy także takie twory, jak:
- Stylus
- CSS-Crush
- Myth
- Clay
- Switch CSS
- PostCSS
Głównym zadaniem tych aplikacji jest ułatwianie pisania kodu CSS, zwiększanie jego czytelności, wprowadzanie możliwości podziału kodu na wiele plików oraz zwiększenie reużywalności kodu.

Silne typowanie danych
Wielu deweloperów przywykło do stosowania Typescriptu (defaultowego języka w Angularze w wersji 2+), który upodabnia kod Javascript do kodu języków typowanych statycznie. Jest on uwielbiany przez deweloperów, którzy zaczynali karierę w innych językach, a następnie zaczęli programować w JS. Statyczne typowanie zmniejsza ilość pomyłek w kodzie już na etapie jego tworzenia. Popularność zdobywa także Flow.js, działający na podobnej zasadzie co Typescript.
Mniejsze znaczenie zwykłych stron WWW
Część firm usługowych rezygnuje z tworzenia standardowych stron internetowych, przenosząc informacje na swój temat do profilów na Facebooku, Linkedin i innych portalach. Czy takie działanie jest rozsądne? Ostatnie doniesienia na temat wycieku danych z Facebooka każą w to wątpić.
Mniejsze firmy często wykorzystują gotowe szablony WordPress lub statyczne strony HTML, które są miłe dla oka, ale utrudniają wybicie się spośród setek podobnych firm. Lepszym rozwiązaniem może być dedykowana strona, która zachwyci klientów dodatkowymi opcjami ułatwiającymi zakupy lub znalezienie potrzebnych treści.
Progressive Web Apps
Dzisiejsze technologie pozwalają na stworzenie strony, która bardzo szybko ładuje się na dowolnym urządzeniu oraz może działać offline na smartfonie. Takie podejście do dystrybucji treści przyjęli najwięksi wydawcy, tacy jak The Washington Post i Forbes. Sprawdza się ono także w mniejszych firmach.