E-commerce - przyszłość rozwoju dla gospodarki rynkowej

   Przyglądając się rynkowi na przestrzeni ostatnich lat, można zauważyć znaczące przeniesienie stacjonarnych działań, zarówno produktów jak i usług, do świata sieci internetowej. Niedawna epidemia spowodowała, że kanały elektroniczne są silnie eksploatowane, a tempo zmian jest bardzo dynamiczne. Rynek e-commerce nabrał istotnego znaczenia w gospodarce polskiej i światowej.

   E-commerce stał się podstawowym kanałem sprzedaży dla wielu firm, które świadczą usługi przeróżnego pokroju na wiele większą skalę niż tylko sklepy internetowe.
Handel elektroniczny jest w tym momencie istotną częścią biznesu. Możliwość realizowania potrzeb zakupowych i usługowych online niemalże w każdej dziedzinie życia przyczyniła się do zmiany nawyków konsumentów w zakresie nabywania dóbr oraz korzystania z usług.

    Amazon  jest stawiany jako lider światowy w zakresie usług e-commerce, a założyciel platformy Jeff Bezos, jest najbogatszym człowiekiem świata. Amazon to ogromna marka o bardzo szerokim zakresie działania. Ma własne magazyny, flotę pojazdów, dostawy dronami i robotami, a także liczne patenty związane elementem całego procesu logistycznego e-commerce. Początkowo Amazon miał być księgarnią internetową i w takiej formie działał przez pierwsze lata. Następnie oferta platformy została rozbudowana o kolejne działy, w których obecnie można kupić niemalże wszystkie produkty. Charakterystyczne dla Amazona jest również tworzenie własnych marek od sprzętu AGD po ubrania, czy Amazon Fresh – olbrzymi supermarket online, służący do zakupu żywności i artykułów pierwszej potrzeby. Współpraca z zewnętrznymi podmiotami to ważna część działalności Amazona, która po części wpływa na jego unikalność. To, co wyróżnia platformę wśród innych popularnych serwisów, które działają na zasadzie marketplace, czyli wolnego rynku (np. eBay, Aliexpress, czy polskie Allegro), to model działania.

    Amazon posiada w USA własne automaty paczkowe i samochody kurierskie, co powoduje zmniejszenie liczby przesyłek przekazywanych do operatorów przesyłek ekspresowych oraz paczek. Rozbudowana sieć dystrybucji, pozwala zaproponować dostawę towarów nawet tego samego dnia, dzięki czemu, Amazon przyzwyczaja swoich klientów do pewnego standardu, z którego nie są skłonni tak łatwo rezygnować. Podobnie jest, jeśli chodzi o bezkonkurencyjną politykę reklamacji i zwrotów, gdyż wadliwy towar można odesłać dopiero po otrzymaniu nowego, dogodną dla siebie metodą i za darmo, to  Amazon zwraca wszelkie koszty.

    W Polsce widać ostatnio trend wzrostowy zarówno w powstawaniu, jak i rozwoju wszelkiego rodzaju sklepów internetowych i usług świadczonych online, gdyż bariery wejścia nie są tak duże, jak przy sprzedaży stacjonarnej. Dynamiczny rozwój e-commerce powoduje, że nie tylko klienci indywidualni chcą kupować przez Internet, ale coraz więcej firm, obsługujących klientów biznesowych, zaczęło przechodzić na kanał sprzedaży on-line. Powstają sklepy internetowe z wielu branż (artykuły spożywcze, ubrania, książki, sprzęt RTV/AGD), na platformach świadczone są usługi wszelkiego rodzaju, np. medyczne, zdalne nauczanie i praca, szkolenia, treningi sportowe, rozmowy rekrutacyjne, konsultacje eksperckie itp. Łatwiejsza jest też ekspansja na międzynarodowe rynki, ponieważ sprzedawcy mogą zdobyć zagranicznych klientów bez potrzeby posiadania infrastruktury logistycznej w kraju klienta, towar można dostarczyć w łatwy sposób za granicę innych krajów.

    Współczesny mocno konkurencyjny rynek stawia przed firmami spore wymagania. Rynek sprzedaży wirtualnej, jak i związane z nim udogodnienia, to współpraca wielu ważnych czynników. Duże grono przedsiębiorców podąża za nowymi trendami, kieruje się ku rozwojowi i wprowadzaniu najnowszych technologii. Mają przy tym na uwadze satysfakcję oraz zadowolenie klienta, gdyż to on podejmuje decyzje zakupowe i przyczynia się do rozwoju danej platformy.

    Klienci wykorzystują swoje komputery i smartfony, jako podstawowe narzędzia do realizacji potrzeb zakupowych. Wiele osób ma świadomość, że ich zakupy powinny zacząć się od zajrzenia do Internetu i sprawdzenia opinii o produkcie, czy usłudze. Zależy im na szerokiej ofercie sprzedawców internetowych, chcieliby robić zakupy w jednym miejscu, korzystać z aplikacji posiadającej przejrzystą nawigację, funkcjonalności związane z łatwą oraz intuicyjną ścieżką zakupową, a cały proces zakupowy powinien dostarczać pozytywnych wrażeń. Klienci stawiają na proste metody płatności oraz szybkość realizacji usługi - dostawę pod same drzwi. Dodatkowo programy lojalnościowe i inne tego typu inicjatywy mają na celu zapewnienie powtarzalności wizyt klientów.

W szczególności usługi internetowe powinny być wzbogacone o:

  • dokładne informacje o produkcie: zdjęcia, multimedia, technologie VR (poglądy 360 stopni), AR (rzeczywistość rozszerzona), głosowe i inne,
  • pełną automatyzację, robotyzację (wykorzystanie AI, algorytmów wyliczeń),
  • obsługę klienta online na najwyższym poziomie, dbałość o pozytywne doświadczenia konsumentów, którzy oczekują wiarygodnych i aktualnych informacji, dotyczących dokładnie tych produktów, które mogą zamówić.

    Z uwagi na dużą konkurencję nowe działalności internetowe muszą wyróżniać się i iść do przodu z nowoczesnością. Kluczem do sukcesu wydaje się być odpowiednia skala działalności, budowanie rozpoznawalności marki oraz nieustanna promocja i dobry marketing portalu. Trend rozwoju sprzedaży produktów i świadczenia usług online jest globalny, a transformacja cyfrowa dotrze do prawie każdego zakątka świata.

 

 

 


Justyna

IT Project Manager w Nexio Management

Powrót